Wat hebben wij gedaan in 2022?

Aanvragen, 118 doorverwijzingen (langdurig)

Noodpakketten compleet en aanvullingen

Pakketten (shoppen) Internationale Dag van de Armoede

Vakantietassen (Kinderen)

Paastassen

Kerstpakketten

I.o.m. bewind of anders, langer dan 1 week ondersteuning gegeven

Aanvragen achter de schermen gehad via instanties

Gezinnen opnieuw laten beginnen van … tot …

Kleding- schoenen pakketten uitgegeven

Witgoed uitgegeven

Groot/Kleine huishoudelijke spullen

Personen geholpen met laptop, fiets, pc

Verborgen Armoede ontdekt

Kilo fruit uitgedeeld

Groententassen verdeeld

Kinderen blij gemaakt met een uitje

Kinderen gezien op onze activiteiten

Cadeautjes ingepakt (Incl. Dag van de Armoede)

Menstruatie voorzieningen (vanaf oktober)

Complete maaltijden uitgegeven

Personen 1 warme maaltijd per week gegeven

Gezinnen geholpen van uit de Luierbank en Baby uitzet (Baby en Volwassen luiers)

Personen hebben gebruik gemaakt van onze Caravan

Personen hebben via abonnementen of toegangskaarten gebruik gemaakt van een dagje uit

Personen in contact gebracht met WIJ Eindhoven, Catharina Kerk, Stichting Leergeld, Speelkado, PvdA Ombudsteam

Dat hebben wij gedaan Met en Voor Elkaar Zichtbaar en Onzichtbaar.

Zonder onze sponsoren en vrijwilligers was dit nooit mogelijk geweest.  Daarvoor hartelijk dank.

Wat verwachten wij terug?

• Respect voor onze vrijwilligers
  • Afspraken na komen.
  • Het is graag gedaan.

Conny Oosterhout-Smits

NAAILES

(activering/educatie)

In Februari zijn de naailessen weer gestart. De dametjes die aanwezig waren, kwebbelden weer als vanouds. Waren superblij elkaar weer te zien. Ze hebben de hele 1e les geoefend op het stikken van rechte lijnen en…..we
waren verrast…Het was net of ze thuis geoefend hadden. Ineens werden bijna kaarsrechte lijnen gestikt.
Supergoed! Ook hebben ze nagedacht waar ze de volgende keer mee wilden beginnen. De dames wilden een
lange jurk tot op de grond maken. Maar niet zomaar een jurk…het moest een zomerjurk worden met allemaal l
golven en punten erin. We hebben maar voorgesteld om eenvoudig te beginnen met een leuk jurkje zoals we t
kennen. Verder hebben ze nog kussentjes gemaakt en andere leuke dingetjes.

Sociale boost

(activering)

<< Hey Conny ff een bericht naar jou…
Naar aanleiding van mijn verleden. Ik had het altijd goed totdat mijn ex zei ik wil niet meer. We hadden het goed. Ook wat schulden vanwege verkeerde keuzes, maar was te overzien. Na scheiding heeft ze alles apart getrokken en de vader kan betalen. Ik kijk graag naar steenrijk straatarm. En de oudste zei je moet je aanmelden. Nee zei ik, want ik zit er pas 2 jaar in. Er zijn mensen die het harder nodig hebben. Ook al ben ik emotioneel bij elke aflevering. Over 7 maanden sta ik weer op straat als ik geen woning heb. En dat vreet aan me. Nogmaals ben ik jullie dankbaar voor 2021. En als ik ooit de loterij win. Weet ik jullie te vinden! Misschien ff heel emotioneel voor het eind van het jaar. Maar ja zo ben ik. Nogmaals had het goed en wat 1 reactie teweeg kan brengen in iemands leven. Dank jullie voor jullie steun. Dit is idd ook wat jij al vaker schreef.
Eenzaamheid of dat je er niets aan kunt doen. Sorry dat ik niet vaker reageer. Werken is mijn doel nu.>>
Dit bericht kregen we een tijdje geleden op ons forum. Dit was zo uit het hart geschreven, dat er voor ons geen twijfel mogelijk was om de schrijver voor de Sociale Boost in aanmerking te laten komen. In Februari heeft degene de boost opgehaald. We zijn tevreden. Op naar de de volgende

CREATIEF ATELIER

(activering/ontspanning)

2 Meisjes die wilden leren breien. Het was opzetten, stukje breien, steken laten vallen, opnieuw en opnieuw. Maar, het lukt hen steeds beter.
Ook de andere creatieve kinderen vonden iets leuks om te maken. De ene ging n mooi canvas inkleuren, de andere ging deco patchen. Leuke dingen zijn gemaakt.

DANCE FITNESS

(activering/ontspanning)

Dat we bewegen belangrijk vinden wordt duidelijker. 16 Maart zijn we daarom begonnen met Dance Fitness voor de kinderen. De kinderen vinden het erg leuk om te doen.

KIDSSOCIAAL4SOLIDAIR BIEDEN DIERENASIEL INGEZAMELDE SPULLEN AAN

(activering)

Ze hebben gewacht totdat wethouder Rik Thijs het geopend had. Een mooie nieuwe dierenopvang in Eindhoven .

Er was ingezameld door de KIDSSOCIAAL4SOLIDAIR en in maart hebben Iman Al Baz, Dean Bosch en Noor Al Baz het namens de kinderen gebracht. Blikjes, brokjes, koekjes voor honden en katten.

Een andere keer gaan we snuffelmatjes maken.

Alle donateurs ook bedankt!

Creatieve inloop

(ontspanning/activering)

Onverwachts kregen we van Dick Boekholt van Bloemenshop Best weer een mooie donatie bloemen.
Toevallig was het die avond Creatieve Inloop. We hebben dus bloemstukjes gemaakt. En die zijn weer door de kinderen afgegeven bij ouderen en mensen die alleen zitten.
Op een creatieve inloop kan van alles gedaan worden. Van breien tot encausting, of in dit geval, bloemstukjes maken.

NL DOET

(activering)

In Maart hebben we een supergezellige NL DOET gehad. Een lopende high tea…. en, we hebben gelopen…
Dean en Iman, voor jullie een dik compliment. Jullie hebben het super goed gedaan!
Het was relaxed, gezellig de een ging en de ander kwam. En heel veel gezellige praat. Vrijwilligers die gezellig voor de high tea kwamen, sprongen spontaan bij om te helpen toen het even erg druk werd.
Hard gewerkt met z’n allen. Het is echt een superdag geworden.

Zeg het met bloemen

(activering/ontspanning/educatie)

Van Bloemenshop Best kregen we een mooie donatie bloemen.
Hiervan hebben we bloemstukjes gemaakt met een aantal kinderen en deze zijn ze uit gaan delen, o.a. in de wijk.
Blij verraste reacties. Goed gedaan allemaal.

Paasactiviteit met kleding- en schoenenbeurs

(activering)

Half april hadden we onze Paasactiviteit: Kleding- en schoenenbeurs en uitgifte van de Paastasjes. Het was gezellig en druk. De kindervrijwilligers hebben het supergoed gedaan.

We bedanken alle donateurs die hebben bijgedragen aan deze activiteit.

Dit jaar hebben we een supermooie lijst van donateurs. Naast en Met en Voor Elkaar het Samen doen.

Een mooie weerspiegeling van onze samenleving.

• Leden van deze groep
  • Baptistenkerk De Schuilplaats
  • Mevlana Moskee Eindhoven
  • Lions Club de Keersop
  • Sociaal Solidair

Allemaal bedankt voor de mooie donaties!

Roomexperience

(activering/ontspanning)

In April hadden we in de vakantie een aantal uitjes op het programma. 1 Daarvan was Roomexperiënce.
De kinderen kregen uitleg en mochten een uur hun eigen uitleven met gamen en spelletjes spelen. De begeleiding mocht niet mee naar binnen, maar hebben alles achter glas kunnen bekijken.

Uitje Best zoo & camping

(activering/ontspanning)

26 April zijn Johan en Conny G met 5 kinderen naar Best Zoo geweest. Wat boften we met t schitterende weer. De kinderen waren bijna eensgezind wat het leukste van de dag was…….de baby geitjes! Simon vond de jaguar t leukste van t park.
Dezelfde dag was Dominique met Iman, Dean en Mitchell op de camping. Ook hun hadden dus prachtig weer. Ze zijn sportief bezig geweest. De dag werd afgesloten met bakplaten op de camping.

Uitje reptielenhuis Breda & camping

(activering/ontspanning)

18 April zijn Patricia en Conny G met het leuke gezelschap; Iman, Noor, Dean, Dezzaray en Simon naar het Reptielenhuis in Breda geweest, waar ze heel veel mooie beesten hebben gezien en zelfs met n slang om de nek hebben gestaan, brrrrr. Na de lunch zijn ze naar Camping Buitenlust gegaan voor een paar uurtjes daar. Lekker op de trampoline, even zonnen en afgesloten met bakplaten. Het is een superleuke, gezellige dag geweest.

Meivakantie uitje naar de Bergen te Wanroij

(ontspanning)

Begin mei hadden we een uitje met een bende van 8. We gingen naar de Bergen en hadden supermooi weer. Jammer voor de kinderen met supersnelle begeleiding die door het park liep. Johan Miedema en Patricia van Dommelen hadden de pas er goed in.
Op het springkussen was het allemaal op Dominique Bosch, goed gedaan kids! ’S avonds een super afsluiting … kapsalon bij Ramses, Bethlehem Shoarma-grillroom. Het is een perfecte dag geweest. Gezellige kinderen, mooi weer en een superfijne afsluiting.

Vakantieweekend Weerterbergen

(ontspanning)

1 april 2022 hebben we een vakantieweekend naar de Weerterbergen gehad met:
Rommy, Simon, Shiva, Iman, Dean, Noor, Karma & Lila.
Begeleiding; Dominique , Conny v. Gulik, Annie & Conny Smits.

Wij hebben een ontzettend leuk weekend gehad en de kinderen hebben zich prima vermaakt. Het zijn ook supermooie huisjes en praktisch ingericht met meer dan genoeg ruimte. Ook mooi in de bossen!
Het meidenhuis met Annie en Conny v. Gulik was een echt meidenhuis. Meidenavondjes, matrassen op 1 kamer, alle nageltjes gelakt, film met zelfgemaakte popcorn tot en met chocolade popcorn toe.
In het 2e huisje met Dominique en Conny Smits zaten de iets oudere kinderen. Kaarten, spelletjes en vooral heel veel buurten. We hebben gezwommen, trampoline gesprongen en glowgolf gespeeld.
We kregen zelfs huisdieren een hele leuke kattenfamilie. En ja, ze wilden er allemaal wel eentje mee naar huis nemen.
Het is zeer gezellig geweest, geen een wanklank en we hebben ons goed vermaakt.
Heel heel veel dank aan de Koos Foundation en Roompot Vakantieparken. Ook Rommy super bedankt voor het regelen van dit weekend.

Koken met chef Mounir Toub

(ontspanning/activering/educatie)

Half mei hebben een aantal kinderen mogen koken met Chef Mounir Toub. Ze hebben een heerlijk recept gemaakt. Heerlijke falafelwafels met lekkere toppings, Ze waren trots op het resultaat en samen gegeten.

Mounir dankjewel dat je dit wilde doen. Het was gezellig. Goed gedaan kinderen!

Falafelwafel met biet ( www.mounirtoub.nl )

Weekendje met Mariette & Alexandra

(ontspanning)

2 Alleenstaande vrouwen zijn half mei, onder begeleiding van een teamlid, een weekendje naar de camping geweest. Ze hebben tijdens een inloop kennisgemaakt met elkaar en het klikte. We hebben de dames een heerlijk rustig weekend kunnen geven waarin ze hun problemen even konden vergeten en konden genieten van de rust die op de camping heerst. Zowiezo een succes zeker als je wat angstig bent om ergens naar toe te gaan en achteraf dan zegt dat het heel geslaagd was!

Weekendje camping winnaar boost

(ontspanning)

“Afgelopen weekend heb ik een geweldige tijd gehad op camping de Buitenlust met mijn kinderen.
We hebben dit weekend mogen krijgen dankzij de sponsoren. Mijn dank is groot!
Na 10 minuten aanwezig te zijn op de camping viel alles van mijn schouders. Even weg uit de dagelijkse sleur gewoon 3 dagen even een andere omgeving.
De caravan is prachtig en van alles voorzien. Voor mij was het ook even vakantie het leek of ik er al een week zat. Dankzij de sponsoren heb ik ook lekker kunnen uit eten met mijn kinderen.
Helaas vanwege een mega hoest aanval vrijdag avond heb ik waarschijnlijk wat ribben verdraaid wat pijnlijk is, maar dat nam de zwempret niet weg.. Ik raad iedereen aan als het kan om deze caravan te boeken
Nogmaals heel erg bedankt!!!!! “

Een mooi bericht op ons forum. De winnaar van de Boost mocht dankzij sponsoren, een heerlijk weekend genieten met zijn kinderen op camping Buitenlust. Het weer was goed en we hebben een gezin even weekend zorgeloos kunnen laten genieten.

Kidssociaal4solidair bij afscheid wethouder Yasin Torunoglu

(activering)

Begin Juni was het afscheid voor de wijk Woensel van Wethouder Yasin Torunoglu.
Wij hebben de eer gegeven aan de 2 oudste KidsSociaal4Solidair; Iman Al Baz & Dean Bosch onder begeleiding van Patricia van Dommelen. Met een lekkere chocolade en bloemen, natuurlijk met veel rood erin (vanmorgen nog gemaakt het stukje), op weg naar voor hen, het 1e afscheid van een Wethouder.
Ze vonden het ……….. (hun woorden) supervet, het was kei druk, hij deed een speech en het gezondste hapje was van aubergine met vulling gemaakt door zijn moeder. Hij ging gewoon mee op de foto en een selfie kon ook.
Het was helemaal leuk. Op het laatst was er een vraag hoe de volgende Wethouder dan moest zijn en waar die rekening mee moest houden. Het antwoord van Dean was: “Die moet zeker net zo leuk zijn“!
De assistent van Yasin Torunoglu (volgens Dean) zei. “dat is een leuk antwoord, het wolkje gaat in het boekje”.
Iman kon het netste schrijven dacht ze en heeft namens hen 2-en iets in een boekje geschreven.
Wij zijn trots op jullie, bijna 12 en jullie kunnen al zoveel.

Kindervakantieweek

(ontspanning/activering/educatie)

In de eerste week van de grote vakantie hebben we een kindervakantieweek gehouden.
Op maandag zijn we met een aantal kinderen naar de camping gegaan en daar blijven overnachten. We hadden prachtig weer en een kennis van de stichting, die we al paar jaar niet gezien hadden en nu een kleintje had, kwam op de koffie. De kinderen hebben zich in die week goed vermaakt. Veel gezwommen, gespeeld, gedeeld, meegeholpen met opruimen, afwassen etc.
We zijn naar De Bergen te Wanroij geweest, waar de kinderen, ondanks dat het regende af en toe, toch het water ingingen…brr, maar ze hebben zich supergoed vermaakt. Ook de rest van het park vonden ze leuk. Het was een vermoeiende dag, maar erg gezellig. Ook zijn we naar reptielenhuis De Aarde in Breda geweest. Kinderen en begeleiding hebben daar allerlei soorten reptielen kunnen bekijken en zelfs een slang om de nek gehad. Wat een kanjers! Iedere dag kwamen er een paar kinderen naar de camping om daar nog een paar uurtjes heerlijk te kunnen ontspannen en te zwemmen. Daags voordat we de afsluitende BBQ hadden, zijn we nog naar Akim Arrabbany geweest en hebben daar overheerlijke frietjes en snacks gegeten.
Op de afsluitdag zijn we met een aantal kinderen naar het Gamecentrum in Geldrop geweest. Daar konden ze een uur naar hartenlust gamen en spelletjes doen. Na afloop wat drinken, want het was zowel binnenin het gamecemtrum als buiten, best warm. Eenmaal terug bij het pand was het aanschuiven bij de BBQ. Het is een supergezellige, maar drukke en vermoeiende week geweest. We hebben schitterend weer gehad. De kinderen hebben zich goed gedragen. Patricia hebben we omgedoopt tot beste soepballenblazer en mag alleen nog maar zwemmen in Bacardi Lemon! Dominique zal nog wel even zijn rug voelen met al die kinderen die hij in het zwembad op zijn rug heeft gehad. Rommy had zijn eerste eigen activiteit en heeft het supergoed gedaan. Top!
Kinderen en begeleiding, super bedankt voor deze gezellige week. Het was fantastisch!

G-Cleaning

Medical Division

Samenwerkingen

Dierenvoedselbank Dieren noodhulp Noord Brabant

Mevlana Moskee Eindhoven

In 2022 hebben we de volgende samenwerkingen tot stand gebracht:

Koken met kinderen

(educatie/activering)

18 Oktober jongstleden hebben we, onder leiding van een paar volwassenen, met een aantal kinderen gekookt.
Ze hebben zelf alles schoongemaakt, de frietjes en appels geschild en gesneden en daarna samen alles opgegeten.
Het is een gezellige en leuke avond geworden.

Dag van de armoede

(activering)

15 Oktober jongslede was onze Dag van de Armoede. Diverse mensen konden deze dag langs onze goedgevulde tafels lopen om te “shoppen”. Van huishoudfolie tot wasmiddel, van hondensnoepjes tot maandverband. Aan alles was gedacht.
Erg druk was het, maar onder het genot van een kopje koffie of thee met wat lekkers, was het geen straf om even te moeten wachten totdat iemand met je mee langs de tafels liep. Ook de kinderen die aanwezig waren, hebben superhard gewerkt om de kadootjes bij de juiste naam te zoeken en de shoppers te vullen met groenten en fruit. Het was een enerverende, maar super goede dag. Mensen gingen met een grote glimlach weg.
De volgende personen/bedrijven hebben geholpen om de Dag van de Armoede 2022 succesvol te maken:
Stichting Armoedefonds -Eurowijzer – De Schuilplaats – Rotary Eekaerde – Rousseau Geldrop – Lions Club – Audrey Audrey – Arianne Schenkelaars-Verberne – Conny V. Gulik – Najiha El Metalsi – Etos Drogist Tongelresestraat – Harry Oosterhout – Annelies Strauss-La Vallette – Karo Iskedjian Villa La Bella – AH Coumans – Brink bv – G-Cleaning B.v. – Sabine Smits-Stutz – Hakim Arrabbany, Cafetaria Rubensstraat – Marike Mettau – Zusje van Annelies Strauss-La Vallette – Leonardo’s Gelato – Johan Miedema – SWJ Jagershoef – G.van der Veen – Anoniem – F. Hobbelen – P. Retera – P.van der Putten – Dominique Bosch – H. Jansen – W.v.Haalen – G. Vervest- Golden Hair Kapsalon – Anja van der Elzen – T.Hofstra – BillyBird – Snuffelshop Sociaal Solidair – Glowgolf Eindhoven – Annette Verberne van Casteren – Willie Pluijm – CRS Consultants – Pia Hendriks – Wendy van der Waals – Winnie van Zalm – Murat Karatas – Carlos Philips Fruittuin – Cihan Kilic – Peter van Gulik

Efteling

(ontspanning)

25 Oktober jongstleden zijn we met 20 kinderen en 5 begeleiding naar de Efteling geweest.
Dit uitje kregen we aangeboden door Agit van Medical Division. Hij wilde iets voor onze kinderen doen en dit kwam eruit. Super! Die dag waren de kinderen om 9.15u allemaal aanwezig. De bus (Bergerhof) kwam aanrijden en het uitje kon beginnen. De groepen waren in 2-en verdeeld. Kinderen tot 11jaar en van 11 tot en met 15jaar.
In de Efteling was het een topdag. Alles werd verzorgd, prachtig weer en goedgeluimde kinderen en begeleiding. Vele attracties werden bezocht en zelfs waren er waaghalzen die de Baron aandurfden…brr. Het was zelfs zo gezellig, dat de tijd vergeten werd en de bus alweer iedereen kwam halen, zonder dat ze gegeten hadden. De chauffeur was zo lief om bij de Mc Donalds in Tilburg te stoppen. Dat was natuurlijk helemaal feest bij de kinderen! Eenmaal terug bij het pand rolden de enthousiaste kinderen de bus uit en werden de ouders bestookt met verhalen.
Het is een enerverende, maar supermooie dag geweest, welke nooit mogelijk was geweest zonder Agit en zijn bedrijf Medical Division. Agit, BEDANKT!

Aardigheidjes

(activering)

Niets komt vanzelf …. dit wel
Niets gebeurd zomaar …. dit wel
Niets is vanzelfsprekend …. dit wel
Niets is voor niets …. dit wel
Omdat lief – aardig – met liefde altijd onbetaalbaar zijn.

We zijn begonnen met de uitgifte van aardigheidjes. Leuke pakketjes zijn samengesteld en met liefde ingepakt. Er zijn pakketjes rondgebracht en pakketjes uitgegeven aan een aantal die bij ons op ons 9-jarig bestaansfeestje waren.

Weekendje het wolfsven te Mierlo

(activering/ontspanning)

Naar dit weekend is echt uitgekeken. Met 7 kinderen, 2 honden en begeleiders naar het Wolfsven in Mierlo.
We zaten schuin tegenover elkaar in 2 huisjes. Het was een druk weekend. Kletsen, chillen, eten, snoepen, griezelfilms kijken, zwemmen, kletsen over voetbal, in het bubbelbad, op je telefoon, we zijn weer de Sjaak want we zijn toegevoegd aan Word Freud en als we niet snel genoeg reageren horen we dat meteen. Tie dye, echt superleuke T-shirts gemaakt, poolen, air hockey, spelletjes en vooral je eigen supergroot voelen. Geen slaap hebben, doorkletsen op de slaapkamers, ‘s morgens gewoon weer op en nu dus total loss lekker in je eigen bed liggen. Het was een superleuk en gezellig weekend! Rommy Hopman je hebt het wederom super goed geregeld, mooie huisjes, alles goed geregeld! En ook het park super bedankt.

De schatkamer van Sinterklaas

(activering/ontspanning)

Vandaag hebben we het Sinterklaasfeest met een Regenboog Piet en een hoop (hele) drukke lieve kinderen gevierd die in de Schatkamer van de Sint hun eigen kadootjes mochten kiezen. Wat een lieve Sint om zo mee te werken en de kadootjes op te sturen! De kinderen vonden het uitkiezen nog best lastig maar wel fijn. Drinken en lekkers erbij en tevreden kinderen naar huis.

Het was een leuke middag!

Winterfeest, Kerstshoppen incl. kleding- en schoenenbeurs

(activering/ontspanning)

Vandaag was onze activiteit met uitdelen van de Kerstpakketten. Het was een grote gezelligheid met heel veel vrijwilligers. Op sommige momenten heel erg druk maar men is blij de deur uitgegaan en daar gaat het om.
Van Springplank040 zijn de ze kadootjes voor de 150 vluchtelingen uit de Oekraïne op komen halen bij de KidsSociaal4Solidair. Ims Al Baz, Dean Bosch, Noor Al Baz jullie hebben het als kinderambassadeur van Springplank super goed gedaan.
Dan werd de gewonnen boost door Djolyna opgehaald. En de gewonnen hooimadam werd opgehaald. We hebben vandaag met 24 vrijwilligers gedraaid waarvan 3 van Dynamo Jeugdwerk Woensel-Noord. Er zijn heel veel kinderwensen en volwassen mensen binnengekomen. De voorbereiding was lang, de dag ook maar het was echt zo gezellig met iedereen. Alle donateurs en gevers hartelijk dank, zonder jullie was het nooit zo geweldig goed gelukt.
Ons Winterfeest is mede mogelijk gemaakt door:
ASML – Eurowijzer – Lions Club de Keersop – Conny V. Gulik – Harry Oosterhout – Leonardo’s Gelato – Golden Hair Kapsalon – Snuffelshop Sociaal Solidair – Billy Bird – Arianne Schenkelaars-Verberne – Fran Vd Velden – Mw. van de Berghe – Marike Mettau – Carlos Philips Fruittuin – Keurslager Danny Megens – PSV – M. Jurgens – Armoedefonds – ItsMyLife – Woonbedrijf – Gemeente Eindhoven – Rabobank – De Schuilplaats – van Dorp Amsterdam

Vrouwenavond

(activering/ontspanning)

Wat een gezelligheid, wat een leuke vrouwen allemaal en wat een superleuke avond met als eindresultaat zoveel echt mooie kerststukjes! Dit was een echt fijne activiteit, geniet van al je mooie stukjes en fijne feestdagen!

Deze activiteit werd mogelijk gemaakt door:

Kidssociaal4solidair

(activerng/ontspanning)

Begin december werd Conny gebeld door Eline van het Jeugdjournaal.

Ze waren met een item bezig rondom armoede / eenzaamheid en op zoek naar kinderen die hier iets mee deden. Via Google zijn ze op onze website gekomen en zagen kinderen met een Jeugdlintje van de Gemeente Eindhoven. Dean en Iman zouden het gaan doen !. We hebben toestemming van de ouders gekregen en ze zijn op onze locatie geweest . Met een hele grote camera, mee de wijk in geweest waar ze fruit deelden.

De uitzending was op 24 december en de herhaling op 31 december van het Jeugdjournaal jaaroverzicht.

Ze komen 4 keer in beeld en op het einde mogen ze een wens uitspreken.

Ze hebben het echt heel erg goed gedaan ! Ze vonden het spannend zonder ons maar achteraf vonden ze het weer meevallen.

De wens van Dean had nog gevolgen , wat we niet wisten is dat het NRC daarmee verder was gegaan.

Hieronder het artikel.

Geef ons minder Musk, en meer Dean

ZAP Wat voor samenleving willen we eigenlijk?, vroeg de koning in zijn kersttoespraak. In Isola di Beau werd Elon Musk geroemd. Maar hebben we nu niet meer aan mensen als de helpers in de voedselbank, die het Jeugdjournaal liet zien?

Toef Jaeger 26 december 2022

‘Kijk naar Elon Musk. Wat is nou realistisch?” vroeg kunstenaar Joseph Klibansky zich af terwijl hij met Beau van Erven Dorens in een villa op Sardinië zat voor een soort van interview. Het was een vraag waar hij geen antwoord op had, maar dat was ook niet de bedoeling. Elon Musk werd hier aangehaald als man die groot durfde denken, niet in beperkingen, en Klibansky dacht ook in mogelijkheden, bijvoorbeeld wanneer hij een metershoog beeld in een fontein in Dubai wilde neerzetten, terwijl zijn vader en broer juist wel beren op de weg zagen bij zulke projecten.

Samen met Bridget Maasland was hij te gast in Isola di Beau. Al keuvelend werd er pizza gebakken, in jetski’s over het water gesjeesd, werden er dolfijnen gespot en kritische vragen vermeden. Terwijl Klibansky op zijn Musk-uitspraak na eigenlijk niets opvallends te melden had, redde tv-maker Bridget Maasland deze ietwat decadente interview-sessie in de Italiaanse zon. Ze vertelde over haar slaapproblemen die de overgang met zich mee heeft gebracht, en waarom geen alcohol drinken daarbij helpt. Ze was open over de zwarte bladzijden in haar leven, waarvan de scheiding er een was. Vooral omdat er een klein kind was had ze voor haar gevoel gefaald. Overtuigend legde ze uit waarom de kritiek na haar relatie met de veel jongere André Hazes jr. zo enorm seksistisch was, net als de reacties op een foto op social media van haar in boxershort („dat gebeurt nu eenmaal bij een vrouw op zekere leeftijd”). Opvallend genoeg koppelde ze er de conclusie aan dat die minder erg waren dan voorheen. „Er verandert dus wel iets”, legde ze Van Erven Dorens uit.

De vraag van de koning

Dat er iets verandert, meende de koning ook in zijn wat sombere kersttoespraak. Hij sprak over de zorgen en drastische keuzes die gemaakt moeten worden, over de kloof tussen de Randstad en het platteland – terwijl beide niet zonder elkaar kunnen – maar ook over de verandering die mogelijk wordt wanneer je erkent dat het slavernijverleden een misdaad tegen de menselijkheid is. „Wat voor samenleving willen we eigenlijk?” vroeg hij, zonder een pasklaar antwoord te hebben. Een goeie vraag waarop de dag daarvoor het antwoord was gegeven door Dean in het jaaroverzicht van het Jeugdjournaal. Hij en zijn maatje Iman vullen vaak tasjes met groente en fruit voor mensen die het krap hebben door de energiecrisis en de daaraan gekoppelde stijgende prijzen in de supermarkt. Dean merkte op – in een overigens goed gebracht jaaroverzicht waarin de oorlog in Oekraïne moeiteloos werd gekoppeld aan de geboorte van een schildpad met twee koppen en zes poten – dat mensen in tijden van nood iets aan elkaar kunnen hebben: „Ik vind het een mooi teken van de samenleving dat mensen elkaar ook steeds meer willen helpen.” Er zat meteen zijn wens voor de toekomst in: dat mensen het volgend jaar minder zwaar zouden hebben.

Hier zat het antwoord op de vraag waar de koning naar zocht: een samenleving met meer Deans en Imans. Of met een meisje dat voor de camera van het Jeugdjournaal over haar krullende haren zegt: „Vroeger dacht ik dat ik een lelijk meisje was. Ik zag er niet uit. Nu weet ik van mezelf: ik ben mooi, ik ben lief.” Of met twee meiden op een boerderij die hopen dat de koeien mogen blijven, maar ook onomwonden opmerken dat de boerenprotesten te ver gingen en een verkeerd beeld van de boeren gaven bij stadsmensen.

Van een kloof of gepolariseerde samenleving was bij het Jeugdjournaal geen sprake. Misschien zegt het iets hoopvols over de toekomst, maar je vreest de vraag: „Kijk naar die kinderen in het Jeugdjournaal. Zijn die nou realistisch?” De kinderen zijn echt, maar voor de toekomstige samenleving waar de koning het over had minder realistisch dan Elon Musk.

Toef Jaeger vervangt deze week Rinskje Koelewijn.